Repase průmyslových baterií

Autor: Ing. Jitka Dimmerová

Základní myšlenkou repasí trakčních baterií je prodloužení jejich životnosti s vynaložením rozumných finančních nákladů vzhledem k jejich dalšímu využití.

Všeobecně nelze NIKDY ze staré trakční baterie udělat NOVOU.

K repasi baterie se přistupuje v případech, kdy náklady na repasi nepřevýší náklady na nákup nové baterie s přihlédnutím k dalšímu jejímu využití. Pokud by měla být repasovaná baterie nasazena ve vícesměnném provozu, pak se již vyplatí spíše zainvestovat do nové baterie a věnovat péči její pravidelné údržbě a správnému způsobu nabíjení.

V baterii probíhá elektrochemický proces, který má omezený cyklus. Nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje životnost baterie, je totiž její správná údržba a vhodně zvolený nabíjecí zdroj (nabíječ). Mnoho uživatelů baterie ve snaze co nejvíce snížit náklady na údržbu a kvalitní nabíjení zapomíná.
Repase baterie je služba, která odstraní důsledky tohoto nepříliš vhodného snižování nákladů.

Postup při repasi baterie:

  • Zjištění technického stavu baterie, kapacitní zkouška. Na základě těchto informaci lze stanovit přesnou cenu repase a její rentabilitu. Většinou se repasují baterie, které mají zanedbanou údržbu nebo jejichž kapacita již neodpovídá způsobu použití.
  • Kompletní vyčištění baterie (včetně odsátí nosiče) a neutralizace.
  • Kontrola jednotlivých článků baterie. U nabitých článků se měří tři základní hodnoty (napětí, proud a hustota elektrolytu). Tyto hodnoty nesmějí překročit hraniční mez a měly by být podobné u všech jednotlivých článků trakční baterie. Na základě těchto měření se určí články, které je třeba vyměnit. Do repasovaných baterií se většinou dávají již použité články z jiných baterií, a to z důvodu snížení nákladů a především zachování podmínky vyrovnanosti hodnot všech článků trakční baterie.
  • Demontáž všech článků z nosiče.
  • Oprava nosiče baterie a nový kyselino-odolný lak.
  • Zpětná montáž článků do nosiče včetně kontroly a případné výměny silových kabelů (propojky jednotlivých článků a připojovacího konektoru), systému AQM (automatické doplňování destilované vody).
  • Nabití trakční baterie.
  • Regenerace baterie
  • Vystavení protokolu o repasi baterie (tento dokument obsahuje kapacitní zkoušku a Zprávu o pravidelné provozní prohlídce baterie v souladu s ČSN EN 50272-3 (DIN VDE 0117)).

Upozornění: Repasované trakční baterie nejsou vhodné do vícesměnných provozů. Z našich zkušeností jsou repasované baterie využívány především v provozech s menším nasazením, tedy maximálně 6 hodin denně, kde kapacita baterie postačuje a na výkon baterie není kladen tak vysoký nárok.