Jak správně nasadit a napnout gumové pásy?

Autor: Ing. Jitka Dimmerová

Napnutí a správné nasazení pásů je velmi důležité nejen pro bezpečnost, ale také pro životnost pásů.

  • Před montáží zkontrolujte podvozkové části, stav zubů na rozetě, napínací kolo a kladky.
  • Vůle gumového pásu při napnutí by měla být v rozmezí 10 až 20 mm.
  • Zkontrolujte napnutí pásů po jedné provozní hodině.
  • Vždy dbejte na dodržování předepsaných termínů pravidelné kontroly napnutí gumových pásů. Je to vždy po cca 100 motohodinách provozu.
  • Snažte se nepoužívat gumové pásy v prostředí, kde je skalnatý terén, ostré hrany, beton, ostré kovové předměty apod.
  • Minimalizujte čas vystavení gumových pásů slunečnímu záření. Rozsah provozní teploty gumových pásů je od -25 do +55°C.
  • Vyvarujte se časté náhlé rotace nebo otáčení stroje na místě. Tyto manévry mohou zkrátit životnost gumových pásů.
  • Udržujte podvozkové díly pokud možno čisté.

Napnutí gumového pásu dle hmotnosti stroje

Upozornění:

  1. Příliš napnuté pásy se rychle opotřebovávají.
  2. Příliš volné pásy se rychle opotřebovávají a mohou spadnout.

Typy pásů

KONTROLA NAPNUTÍ PÁSŮ

  • Pás je nastaven svarem (∞) uprostřed mezi vodicí a hnací kolo.
  • Zkontrolujte prověšení pásu dle obrázku a pás případně napněte nebo uvolněte:

Př. prověšení pásu "A" 10-15 mm

Pokud je prověšení pásu větší než 15 mm, je třeba pás napnout.

  • Nastartujte motor a zvednutý pás nechte krátce protáčet.

    Pozor, v oblasti protáčení pásu se nesmí zdržovat žádné osoby, hrozí nebezpečí úrazu.
  • Po protočení je třeba přepnout spínač spouštěče do polohy STOP a vytáhnout klíček zapalování.
  • Znovu zkontrolujte napnutí pásu, příp. znovu napněte nebo uvolněte.
  • Kontrolu proveďte i na druhém pásu.